Ketahui Punca, Gejala Dan Cara Merawat SLE

Biasa tak dengar penyakit SLE atau Sistemik Lupus Eritematosus ? SLE merupakan penyakit auto-imun yang terjadi apabila sistem daya tahanan badan menjadi bercelaru dan mula melawan tisu-tisunya sendiri. Penyakit ini juga menyebabkan keradangan sepanjang hayat, untuk merawatnya lebih awal kita perlu tahu punca dan gejala penyakit ini terlebih dahulu. 






Fakta Ringkas Mengenai SLE


  • Kaum wanita berisiko lebih tinggi, iaitu 10 kali ganda mengidap SLE berbanding kaum lelaki.
  • Rawatan SLE bergantung kepada jenis dan tahap gejala yang dialami.
  • Rawatan SLE biasanya memerlukan penglibatan beberapa pakar dari beberapa katogeri. Pesakit sendiri juga perlu bersikap positif untuk menerima rawatan.


Punca SLE

Punca sebenar SLE tidak diketahui, tetapi beberapa faktor telah dikaitkan dengan penyakit ini. Antaranya :


1. Genetik

Penyakit ini tidak dikaitkan dengan gen tertentu, tetapi kebiasaannya pesakit SLE mempunyai ahli keluarga yang mempunyai masalah autoimun yang lain. 

2. Alam Sekitar

Alam sekitar juga boleh menjadi punca SLE, ia termasuklah :-

  • sinar ultraviolet
  • ubat-ubatan tertentu
  • virus
  • tekanan fizikal atau emosi
  • trauma
  • Seks dan hormon


SLE memberi kesan yang lebih kepada wanita berbanding lelaki. Wanita juga mungkin mengalami gejala yang lebih teruk semasa hamil dan dalam tempoh haid mereka. Kedua-dua pemerhatian ini telah menyebabkan beberapa pakar perubatan mempercayai bahawa hormon estrogen bagi wanita boleh memainkan peranan dalam menyebabkan SLE. Walau bagaimanapun, lebih banyak penyelidikan masih diperlukan untuk membuktikan teori ini.

Beberapa sistem tubuh akan terjejas akibat dari penyakit ini, ia seperti kulit, sendi, buah pinggang, paru-paru, sistem saraf dan organ-organ lain di dalam badan.



Kenali Gejala Penyakit SLE


Gejala yang biasa di alami oleh pesakit SLE ialah radang kulit dan sakit sendi (arthritis), disusuli dengan keletihan dan demam. Penyakit ini juga ada masa tidak aktif, iaitu dapat dikawal, dan ada masa menjadi aktif.

Antara gejala lain ialah sakit kepala, bengkak sendi, ruam pada pipi dan hidung (ruam rama-rama), keguguran rambut, anemia, masalah pembekuan darah, jari-jari menjadi putih atau pucat yang akan sakit berdenyut-denyut ketika sejuk (fenomena Raynaud). 

Gejala penyakit ini boleh berbeza-beza dan boleh berubah mengikut masa. Jika anda mempunyai beberapa gejala di atas, cepat-cepatlah berjumpa doktor untuk di jalankan ujian bagi mengumpul maklumat yang diperlukan untuk membuat diagnosis yang tepat. 


Rawatan Pesakit SLE


Tiada penawar untuk SLE, cuma matlamat rawatan adalah untuk mengurangkan gejala. Rawatan boleh berbeza-beza bergantung kepada keadaan gejala yang dialami dan kesan terhadap bahagian tubuh atau organ yang terlibat. Rawatan itu merupakan;


  • ubat-ubatan anti-radang untuk sakit sendi dan kekejangan.
  • krim steroid untuk ruam.
  • kortikosteroid untuk mengurangkan tindak balas imun.
  • ubat anti-malaria untuk kulit dan sendi.
  • Untuk kes-kes yang lebih teruk memerlukan ubat-ubatan yang diubahsuai bagi kegunaan kepada masalah sistem imun.


Berbincang dengan doktor anda tentang diet dan gaya hidup anda. Doktor mungkin akan menyarankan diet pemakanan tertentu bagi mengurangkan tekanan sekaligus mengurangkan gejala dari berlaku. Anda perlu untuk membuat pemeriksaan osteoporosis sejak pengambilan steroid, kerana ia memberi kesan kepada tulang anda. Doktor juga boleh mencadangkan rawatan pencegahan, seperti imunisasi yang selamat untuk mereka yang mempunyai penyakit auto-imun termasuklan pemeriksaan jantung. 



Vivix Shaklee Berjaya Merawat SLE


Penyakit SLE hanya boleh dirawat dan dikawal. Penyakit ini selalunya menyerang buah pinggang (40% pesakit SLE mempunyai masalah buah pinggang) jika tidak dirawat awal.

Penyakit ini boleh membawa maut kerana SLE berupaya menyebabkan kegagalan fungsi organ atau jika serangan SLE itu sendiri kuat dan ia dimanakan "Lupus". Antibodi juga boleh memecahkan sel darah merah dan menyebabkan pesakit tersebut kurang darah merah. 


Bagaimana Vivix Boleh Membantu Merawat SLE





Vivix kaya dengan resveratrol iaitu bahan semulajadi yang terdapat pada anggur merah Muscadine. Ia mempunyai ciri anti radang dan tinggi dengan antioksida yang mempunyai kesan anti inflamasi.

Kombinasi resveratrol dengan campuran bahan utama menjadikannya 10 kali ganda lebih resveratrol dari resveratrol itu sendiri. Keunikan Vivix tidak boleh ditandingi oleh produk kesihatan lain. Hanya dengan campuran 4 jenis bahan semulajadi iaitu anggur Muscadine, Purple Carrot, Elderberry dan Knoteed Jepun di bawah penyelidikan hampir 30 saintis berjaya menunjukkan kesan anti inflamasi, anti radang, anti kanser dan antioksida. 

Vivix tidak seperti produk lain yang meletakkan 10 atau lebih bahan antioksida yang mungkin akan memberikan kesan toksik pada tubuh badan. Vivix telah menjalani beratus ujian klinikal dan terbukti selamat, tiada kesan sampingan selain jaminan kualiti yang amat bagus.  

Kesan anti radang yang terdapat di dalam Vivix dapat membantu mengurangkan gejala "Lupus" dan memperbaiki sel yang telah rosak. Ia membantu pesakit "Lupus" lebih sihat dan bertenaga. 


Kita Lihat Testimoni Pesakit SLE yang telah Ikhtiar Dengan Vivix


Testimoni 1



Testimoni 2




Testimoni 3




Testimoni 4






Anda pula bagaimana ?

Hubungi lah saya segera, kerana saya benar-benar ingin membantu anda diluar sana. 

Jadi tunggu apa lagi ? Order sekarang. Hanya satu klik sahaja lagi.


klik untuk order online





klik untuk Whatsapp saya


Comments

Popular posts from this blog

Cara Merawat Bartholin Cyst Dengan Berkesan

Tiub Fallopio Tersumbat Dan Kaedah Merawat Tanpa Pembedahan