Menu Sahur Yang Sedap Dan Ringkas Untuk Kekal Bertenaga

Salah satu cabaran yang dihadapi oleh mereka yang berpuasa ialah untuk bangun bersahur. Dengan suasana dingin, mata pula mengantuk, pastinya kita lebih sukakan sesuatu yang ringkas dan cepat untuk disediakan. Entri kali saya nak berkongsi tentang menu sahur yang sedap dan ringkas tetapi lengkap dengan khasiat supaya kekal bertenaga di siang hari.




Beberapa Resepi Ringkas Sahur 



1. Overnight Oat Dengan ESP Shaklee + Mealshakes



Oat mengandungi kalsium, protein, magnesium, zat besi, zink dan vitamin E. Oat membantu mengurangkan kolesterol kerana ia mempunyai komponen penting iaitu Beta-Glukan. Oat juga dikatakan boleh membantu menangani masalah sembelit dan buasir. Hidangan oat sememangnya boleh membantu untuk berasa kenyang kerana ia mengandungi serat. Nak rasa kenyang lebih lama campurkan bersama mealshake dan ESP. 


2. Roti Serat Tinggi + Hirisan Pisang + Mentega Kacang




Mentega kacang mempunyai kandungan serat yang tinggi, di samping kaya protein dan sumber vitamin E, B6, zat besi, folat dan kalsium. Pisang pula, seperti yang diketahui ramai, merupakan sumber tenaga. Malah pengambilan pisang mengekalkan tenaga dalam tempoh masa yang lebih lama daripada pengambilan gula.


3. Sandwich Telur




Hidangan ringkas dari gabungan roti serat tinggi dan telur mampu mengenyangkan dan sangat berkhasiat. Telur antara makanan yang mempunyai kandungan protien yang tinggi dan selalu dicadangkan oleh pakar pemakanan untuk diambil diwaktu pagi.


4. Pelbagai Smooties



Caranya cuma kisarkan buah-buahan mengikut selera anda bersama secawan susu, yogurt dan oat untuk menghasilkan satu protein smooties yang mengenyangkan. Antara buah-buahan yang sesuai ialah kurma, pisang, epal, mulberi, strawberi, resberi, mangga dan juga avocado selain kekacang. Untuk rasa lebih kenyang lebih lama, anda boleh kisarkan bersama ESP dan juga Mealshakes dari Shaklee. Rasanya pasti lebih sedap dan berkhasiat.


5. Susu Kurma



5-7 biji kurma dibuang bijinya dan direndam semalaman, dikisarkan bersama segelas susu, sebiji pisang, beberapa biji badam dan setengah gelas air. Menu yang telah saya cuba sendiri tetapi ditambah dengan ESP dari Shaklee. Rasanya sudah tentu sedap, sangat berkhasiat dan rasa kenyang lebih lama.


Set Sahur Dari Shaklee



Set Sahur Shaklee yang terdiri dari Energizing Soy Protein (ESP), Mealshakes, Performance Drinks dan Cinch Tea Mix.


Set Mighty 3 Gems Dari Shaklee




Set Sahur Shaklee yang terdiri dari Energizing Soy Protein (ESP), Mealshakes dan Performance Drinks 


Apakah Fungsi Minuman-Minuman Ini ?





Energizing SoyProtein 

Merupakan sumber protein tinggi yang akan membuatkan anda rasa kenyang dengan lebih lama. Minuman tinggi protein ini juga membantu mengelakkan dari gastrik.  


Meal Shakes

Merupakan multivitamin yang terbaik. Bila kita berpuasa, badan kita sebenarnya melalui proses detoksifikasi. Mealshakes dapat memastikan badan kita mendapat bekalan nutrien baru yang mencukupi. 



Performance Drinks 

Performance drinks merupakan minuman tanpa karbonat dan kurang kandungan gula . Ia membantu mengelakkan dehidrasi kerana ia dapat mengurangkan kehilangan bendalir dan menyokong tahap hidrasi yang lebih baik berbanding air. Ia akan menyeimbangkan proses kehilangan air dalam badan, justeru itu badan akan kekal bertenaga dan segar. 


Cinch Mix Tea


Cinch Mix Tea bukan sekadar air teh yang sedap tetapi adalah produk yang terbaik untuk membantu meningkatkan metabolisme badan. Ia juga membantu menggalakkan tenaga secara semulajadi dan memberi tenaga sepanjang hari (energy booster).









Testimoni 













Disclaimer : Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Produk-produk ini adalah makan tambahan yang membantu melengkapkan nutrisi yang diperlukan oleh badan juga membantu sistem badan berfungsi dengan lebih baik. Baca lebih lanjut....

Comments

Popular posts from this blog

Cara Merawat Bartholin Cyst Dengan Berkesan

Tiub Fallopio Tersumbat Dan Kaedah Merawat Tanpa Pembedahan