Atasi Bau Badan Dengan Cara Yang Berkesan

Cuaca panas, biasanya menyebabkan kita berpeluh. Bagi sesetengah orang dalam keadaan ini apabila berpeluh, badan mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan. Bau badan merupakan satu masalah yang buruk dan memalukan, boleh menjejaskan keyakinan dan penampilan. Kenalpasti dahulu punca  penyebab bau badan, untuk tahu cara menghilangkannya dengan berkesan. 

6 Punca Penyebab Masalah Bau Badan

1. Berpunca Dari Bakteria

Peluh melalui kelenjar Eccrine sifatnya tulen, jernih seperti air dan tidak menghasilkan bau dan akan terus keluar ke permukaan kulit dan meluap. Kelenjar Apocrine pula merembeskan cecair yang lebih likat dan agak keruh serta menimbulkan masalah jika ia lebih banyak dari kelenjar Eccrine.

Kelenjar Apocrine terdapat pada bahagian tubuh yang banyak folikel rambut seperti ketiak serta tempat sulit seperti kemaluan. Kelenjar ini mengandungi sebum, bahan berlemak di mana peluh dirembeskan. Sebum pula adalah bahan organik yang tersimpan dalam kelenjar Apocrine.

Kelenjar Apocrine lebih mudah untuk bakteria memecah masuk ke dalam protein yang terdapat pada rembesan peluh, tidak seperti kelenjar Eccrine. Apabila protein dipecah masuk dalam peluh oleh bakteria, ketiak atau kaki akan mengeluarkan bau yang kurang menyenangkan.



2. Toksin Dalam Badan

Masalah bau badan yang berpunca dari toksin adalah disebabkan dari masalah pencernaan seperti sembelit atau memang sudah lama mempunyai masalah tidak membuang air besar. Dalam keadaan ini, sistem tubuh tidak berfungsi dengan baik menyebabkan toksin kekal dan berkumpul di dalam badan. Cara terbaik untuk membuang toksin dalam badan adalah dengan cara detox.



3. Pemakanan

Makanan yang kita ambil seharian juga boleh menjadi punca masalah bau badan. Bagi mereka yang kuat minum minuman berkafein dan makan makanan yang banyak menggunakan rempah lebih berisiko mempunyai masalah bau badan.



4. Faktor Genetik

Ada sesetengah mereka mempunyai keturunan atau genetik terhadap masalah bau badan. Masalah ini juga mungkin berpunca dari pemakanan mereka.

5. Masalah Kesihatan

Punca bau badan boleh juga disebabkan oleh kesihatan seperti masalah ginjal, hati, hypoglycemia (kurang gula dalam darah), jangkitan kuman, kencing manis dan tiroid. Ia dikesan apabila individu yang pada mulanya tidak punya masalah bau badan, secara tiba-tiba mengalami perubahan bau badan setelah menghadapi masalah kesihatan. 

6. Kebersihan Diri

Kurang menjaga kebersihan diri juga merupakan punca bau badan. Jika anda tidak mahu menghadapi masalah bau badan yang memalukan, jangan abaikan kebersihan diri.

Shaklee Bantu Atasi Bau Badan Dengan Cara Yang Berkesan



Fungsi Setiap Vitamin

1) Alfalfa Complex

Alfalfa dikenali sebagai agen diuretik, pembersih badan dan penyahtoksik. Ia merangsang pengaliran hempedu, dan membuang unsur mineral bahaya dari tubuh. Ia juga membantu melindungi dari radiasi dan membantu mengawal bau badan.

2) Herb-Lax 

Bersifat secara semulajadi merangsang pengecutan otot usus. Ini membolehkan penyingkiran sisa-sisa yang teperangkap dan memendekkan masa transit, dan mengelakkan penyerapan toksik. Herba-Lax boleh membantu meningkatkan pengaliran darah, mengurangkan bau badan, jerawat, melegakan sembelit, gas perut dan usus, dan menormalkan proses usus.

3) Garlic Complex

Diproses secara semulajadi di bawah suhu yang rendah bagi mengekalkan semua Allicin. Ia juga telah dirumus untuk mengawal bau. Walaupun bawang putih salah satu penyebab nafas berbau, namun tablet Garlic Complex Shaklee tidak akan pecah sehingga ia sampai ke dalam usus kecil. Di samping itu, ia mengandungi campuran pudina dan estrak rosemary bagi mengawal bau dengan berkesan.


Masalah bau badan bukan sahaja menjejaskan keyakinan diri serta memalukan, bahkan ia turut memberikan rasa tidak selesa kepada mereka yang berada di sekeliling kita. Lebih pedih lagi sekiranya ada suara-suara yang menyindir pula. Jadi rawatlah masalah bau badan anda dengan suplemen dari Shaklee yang semestinya selamat, semulajadi dan berkesan.



Berminat nak dapatkan Set Atasi Bau Badan Shaklee, anda boleh beli secara online


Setiap pembelian anda layak mendapat konsultasi ekslusif dan cara pengambilan yang betul.
Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya

Nak lebih jimat ??? klik di bawah






Call/SMS/Whatsapp : 012-684 1829

Kawasan COD : Port Klang-Pandamaran-Kg Raja Uda-Bukit Tinggi Klang-Telok Gong-Sungai Udang-Klang-Shah Alam


Disclaimer Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Produk-produk ini adalah makan tambahan yang membantu melengkapkan nutrisi yang diperlukan oleh badan juga membantu sistem badan berfungsi dengan lebih baik. Baca lebih lanjut....


Comments

Popular posts from this blog

Cara Merawat Bartholin Cyst Dengan Berkesan

Tiub Fallopio Tersumbat Dan Kaedah Merawat Tanpa Pembedahan