Tips Rawat Parut Chicken Pox Hitam Dan Berlubang Dengan Berkesan

Orang dewasa kalau terkena chicken pox lebih teruk kesannya dari kanak-kanak atau bayi. Sudahlah menahan sakit dan gatal, parutnya yang hodoh pula sangat membimbangkan kerana susah untuk dihilangkan. Jom baca tips merawat parut chicken pox yang hitam dan berlubang dengan berkesan. 



Apakah Dia Chicken Pox ?


Chicken pox atau cacar air, juga dikenali sebagai varicella, merupakan antara penyakit yang sangat mudah  berjangkit. Ia disebabkan oleh jangkitan awal dari virus varicella zoster (VZV). Penyakit ini mengakibatkan ruam kulit yang membentuk lepuh yang kecil dan gatal, yang akhirnya merebak ke seluruh badan. 






Gejala lain mungkin termasuk demam, keletihan, dan sakit kepala. Gejala biasanya di alami selama lima hingga tujuh hari. Komplikasi kadang-kadang termasuk radang paru-paru, keradangan otak, dan jangkitan kulit bakteria. Penyakit ini menjadi lebih teruk pada orang dewasa daripada kanak-kanak. 



Chickenpox adalah penyakit bawaan udara yang menyebar dengan mudah melalui batuk dan bersin oleh orang yang dijangkiti. Ia mungkin tersebar dari hari pertama dan kedua sebelum ruam muncul sehingga semua cacar mula pecah. Selain itu, ia juga boleh merebak melalui sentuhan pada cacar air tersebut.







Tips Merawat Chicken Pox Menggunakan Home Remedy


1. Baking Soda

Baking soda merupakan antara ubat yang sangat popular yang boleh membantu menghilangkan gatal-gatal dan lepuh akibat chicken pox. Sapukan baking soda pada kulit boleh mengelakkan ruam dan lepuh menjadi lebih teruk.


2. Madu Untuk Penyembuhan Segera

Madu bersifat antibakteria semulajadi yang boleh digunapakai untuk menghilangkan kerengsaan. 



3. Mandian Oatmeal

Selain dari kegunaannya untuk kesihatan jantung dan mengurangkan kolesterol kepada pengamalnya, oatmeal juga merupakan penawar kepada penyakit chicken pox. Air dari rendaman oatmeal boleh dijadikan air mandian untuk melegakan kegatalan akibat ruam dan lepuh.


4. Daun Semambu

Daun semambu mempunyai kandungan anti bakteria, anti parasit, anti kulat dan anti virus. Ia sangat popular dan berkesan digunakan untuk melegakan pelbagai penyakit kulit seperti ekzema, alahan kulit, ruam, gatal-gatal, kurap termasuklah chicken pox. Ia juga sangat berkesan apabila digunakan untuk merawat kecederaan kulit akibat terbakar.






5. Bunga Jasmine

Penggunaan bunga jasmine untuk merawat chicken pox sangat popular di Thailand. Bunga jasmine ini dibuat teh untuk minuman serta dijadikan air mandian untuk cepat melegakan kegatalan akibat chicken pox.







Antara tips lain yang boleh dipraktikkan adalah pesakit digalakkan mandi. Mandi boleh cepat meredakan demam dan membersihkan keruping yang terdapat pada kulit setelah chicken pox mulai kering. Mandi juga boleh menghilangkan kegatalan pada permukaan ruam. 

Potong kuku pesakit, kerana kegatalan cenderung menyebabkan pesakit menggaru. Kuku yang terkena cecair lepuh boleh menyebarkan virus kepada orang lain dengan cara sentuhan. 

Amalkan juga diet yang sesuai semasa terkena penyakit ini. Pesakit digalakkan mengambil diet yang boleh meningkatkan imunisasi badan seperti pengambilan vitamin C dari buah-buahan dan sayuran. Sebaliknya elakkan dari makanan daripada produk tenusu, daging dan juga telur kerana ia boleh mengakibatkan kegatalan. 


Vitamin Shaklee Terbukti Boleh Merawat Chicken Pox Serta Parutnya


Di sini saya kongsikan video dari seorang pensyarah yang diserang chicken pox pada usia hampir 40 tahun dan telah ikhtiar dengan vitamin Shaklee.






Begitulah kisah yang dihadapi oleh Dr. Zamri Rosli yang menceritakan pengalaman beliau diserang penyakit chicken pox yang sangat teruk.


Beliau yang sebelum ini memiliki pandangan yang skeptikal terhadap keperluan makanan tambahan akhirnya mengubah tanggapan beliau tentang keperluan makanan tambahan seperti vitamin apabila diperkenalkan dengan produk Shaklee oleh isteri beliau.



Jika anda juga ingin ikhtiar, di sini saya cadangkan pengambilan beberapa vitamin semulajadi dari Shaklee yang dijamin selamat dan Insha Allah berkesan.




1. Energizing Soy Protein (ESP)

Mengandungi protien yang membantu memberi tenaga dan memulihkan parut dengan membantu membina sel-sel kulit yang baharu.


2. Sustained Released Vita-C Plus

Meningkatkan sistem imun badan serta memulihkan kulit agar cerah berseri.

3. Vita-E Complex

Membantu memudarkan parut dan serta memperbaiki tekstur kulit.

4. Garlic Complex

Bertindak sebagai antibiotik semulajadi.

5. Herbal Blend Cream

Memberi kelegaan pada kulit akibat kegatalan dan ketidakselesaan.


6. Nutriferon

Membantu meningkatkan antibodi melawan penyakit.


Testimoni









Jangan berlengah lagi untuk dapatkan vitamin yang boleh membantu anda mengatasi masalah parut chicken pox yang menghantui anda.



Untuk membuat pesanan atau sebarang pertanyaan boleh hubungi saya atau anda juga boleh membuat pesanan terus secara online. 





Disclaimer : Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Produk-produk ini adalah makan tambahan yang membantu melengkapkan nutrisi yang diperlukan oleh badan juga membantu sistem badan berfungsi dengan lebih baik. Baca lebih lanjut....






Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cara Merawat Bartholin Cyst Dengan Berkesan

Tiub Fallopio Tersumbat Dan Kaedah Merawat Tanpa Pembedahan