Endometriosis, Tanda Dan Rawatan Alternatif

Mengikut kajian perubatan, hampir 10% wanita telah diancam sakit Endometriosis. Sakit endometriosis boleh menganggu keharmonian kualiti hidup seseorang wanita kerana ia boleh menyebabkan ketidaksuburan seterusnya jika sudah berkahwin akan menganggu proses mendapatkan zuriat. Kenali sakit endometriosis melalui tanda dan apakah rawatan alternatif yang boleh kita ikhtiar untuk sakit endometriosis ini.







Apakah Endometriosis


Endometriosis berlaku apabila sel-sel atau tisu yang dipanggil sebagai endometrium telah terlepas dan membesar di luar rahim. Ia melekat dan terus berkembang diluar rahim seperti di ovari, tiub fallopio ,tisu lapisan pelvis serta organ berdekatan seperti usus dan pundi kencing. Sel-sel endometrium yang telah melekat diluar rahim ini juga mempunyai reseptor estrogen dan progesteron, dimana setiap bulan akan diransang oleh hormon. Ia akan menebal dan mengalami pendarahan mikro di permukaan organ yang boleh menyebabkan keradangan yang teruk.






Gejala


Gejala utama endometriosis adalah kesakitan pelvis yang berlaku semasa haid. Walaupun ramai wanita mengalaminya semasa tempoh haid mereka, tetapi wanita yang mempunyai endometriosis biasanya mengalami kesakitan haid yang jauh lebih teruk daripada biasa. Mereka juga mengatakan sakit yang dialami meningkatkan dari masa ke semasa.

Tanda-Tanda Dan Gejala-Gejala Endometriosis 

  • Senggugut (dysmenorrhea). Sakit pelvis dan kekejangan mungkin berlaku sebelum haid sehingga beberapa hari dalam waktu haid. Kesakitan di bahagian pinggang juga berlaku dalam waktu yang sama.
  • Sakit semasa dan selepas persetubuhan. 
  • Sakit semasa buang air besar atau air kecil. Paling ketara dirasai semasa kedatangan haid.
  • Berlaku pendarahan berlebihan. 
  • Kemandulan. 
Antara gejala lain adalah keletihan, cirit-birit, sembelit, kembung atau loya, terutamanya semasa tempoh haid.

Tahap kesakitan tidak semestinya menjadi petunjuk untuk mengetahui tahap sakit endometriosis. Sesetengah wanita dengan endometriosis yang ringan mengalami kesakitan yang kuat, dan begitu pula sebaliknya.

Berjumpalah dengan doktor sekiranya mempunyai tanda-tanda dan gejala-gejala yang mungkin menunjukkan endometriosis.




Punca Endometriosis

Walaupun punca sebenar endometriosis masih tidak dapat dikenalpasti, penjelasan berikut mungkin membantu mengetahui punca endometriosis.

1. Haid Songsang

Haid songsang berlaku apabila darah haid yang mengandungi sel-sel endometrium mengalir balik melalui tiub fallopio dan masuk ke dalam rongga pelvis. Sel-sel endometrium yang mengalir dan melekat pada dinding pelvik serta permukaan organ pelvis ini akan membesar dan terus menebal dan berdarah sepanjang setiap kitaran haid. Kenyataan ini pula dikaitkan dengan kedudukan rahim yang jatuh ke belakang iaitu ke arah tulang tongking atau dipanggil "retroverted uterus".

2. Pengangkutan Sel-Sel Endometrium

Sistem saluran darah atau tisu cecair (limfa) boleh membawa atau mengangkut sel-sel endometrium ke bahagian-bahagian badan yang lain.

3. Stress

Tekanan juga mungkin menjadi punca endometriosis.

4. Gangguan Sistem Imun

Ada kemungkinan bahawa gangguan dengan sistem imun boleh membuat badan tidak dapat mengenal pasti dan memusnahkan tisu endometrium yang semakin berkembang di luar rahim.

5. Parut Pembedahan

Selepas pembedahan seperti histerektomi atau C-section, sel-sel endometrium boleh menempel di parut 


Punca Lain 


Beberapa faktor lain yang boleh menyebabkan endometriosis seperti:

1. Tidak pernah melahirkan anak
2. Bermula haid pada usia yang muda
3. Mengalami menopaus pada usia yang lebih tua
4. Kitaran haid pendek iaitu kurang daripada 27 hari
5. Mempunyai tahap esttrogen yang lebih tinggi di dalam badan.
6. Indeks jisim badan yang rendah.
7. Pengambilan alkohol
8. Sejarah kelaurga yang punyai endometriosis
9. Kaedah perubatan yang menghalang laluan biasa aliran haid keluar
10. Rahim yang abnormal

Endometriosis selalunya berlaku beberapa tahun selepas bermulanya haid (datang haid). Tanda-tanda dan gejala-gejala endometriosis berakhir sementara dengan kehamilan dan berakhir selama-lamanya dengan menopaus, kecuali dengan pengambilan estrogen selepasa menopaus.

Rawatan




Rawatan untuk endometriosis biasanya dengan ubat-ubatan atau pembedahan. Pada kebiasaannya, doktor akan mengesyorkan rawatan konservatif dahulu, sebelum pembedahan dilakukan sebagai pilihan terakhir.

1. Ubat Tahan Sakit

Ubat anti-radang (NSAID) Ibuprofen tanpa steroid (Advil, Motrin IB) atau naproxen (Aleve) untuk membantu meringankan kekejangan semasa haid.

2. Terapi Hormon

Hormon tambahan kadang-kadang berkesan dalam mengurangkan atau menghapuskan kesakitan endometriosis. Naik dan turun hormon semasa kitaran haid menyebabkan implan endometrium menebal, memecahkan dan berdarah. Ubat hormon boleh memperlahankan pertumbuhan tisu endometrium dan menghalang implan baru tisu endometrium.

Terapi hormon bukan satu penyelesaian kekal bagi endometriosis. endometriosis boleh berulang sekiranya rawatan dihentikan.

Terapi digunakan untuk merawat endometriosis termasuklah : 

Pil hormon seperti pil kawalan kelahiran, patch dan cincin faraj membantu mengawal hormon yang bertanggungjawab ke atas pembentukan tisu endometrium setiap bulan. Wanita yang mempunyai aliran haid lebih ringan dan lebih pendek apabila mereka menggunakan kontraseptif hormon, ia boleh mengurangkan atau menghapuskan kesakitan ringan kepada endometriosis sederhana.

Gonadotropin melepaskan hormon (Gn-RH) agonis dan antagonis. Ubat ini menyekat pengeluaran hormon ovari yang membolehkan kadar estrogen menurun seterusnya mencegah haid. Ia akan menyebabkan tisu endometrium mengecut. 

Terapi progestin. Implan perancang atau suntikan kontraseptif (Depo-Provera), boleh menghentikan haid dan pertumbuhan sel endometrium, di mana ia boleh melegakan tanda-tanda dan gejala-gejala endometriosis.

Danazol. Ubat ini menyekat pertumbuhan endometrium dengan menyekat pengeluaran hormon ovari, mencegah haid dan gejala endometriosis. Walau bagaimanapun, danazol mungkin tidak menjadi pilihan pertama kerana ia boleh menyebabkan kesan sampingan yang serius dan boleh membahayakan bayi jika anda hamil semasa mengambil ubat ini.

Pembedahan konservatif. Jika anda mempunyai endometriosis dan cuba untuk hamil, pembedahan untuk mengeluarkan endometriosis mungkin boleh dilakukan sambil memelihara rahim dan ovari. Cara ini boleh meningkatkan peluang untuk hamil. Jika kesakitan disebabkan dari endometriosis adalah teruk, pembedahan adalah cara yang paling baik. Namun kesakitan boleh berulang sekiranya, endometriosis kembali. 

Laparoscopic. Prosedur ini hanya melibatkan potongan kecil berhampiran pusat dan kemudian alat kecil dimasukkan ke dalam perut untuk membuang cyst tersebut.

Teknologi bantuan pembiakan seperti persenyawaan in vitro, untuk membantu kehamilan.

Histerektomi. Dalam kes-kes yang teruk, pembedahan untuk membuang rahim dan serviks serta kedua-dua ovari boleh menjadi rawatan yang terbaik. Histerektomi biasanya dianggap sebagai pilihan terakhir, terutama bagi wanita masih muda dan boleh melahirkan zuriat.

Rawatan Alternatif




Sesetengah wanita melaporkan mendapat kelegaan daripada sakit endometriosis selepas menjalani rawatan akupunktur. Walau bagaimanapun, penyelidikan tidak dapat mengesahkan hal ini. Jika anda berminat untuk mengikuti terapi ini dengan harapan bahawa ia boleh membantu anda, rujuk kepada doktor dahulu.

Bagaimana Shaklee Dapat Membantu Merawat Endometriosis


Seperti yang kita ketahui, banyak penyakit wujud adalah disebabkan oleh radikal bebas, termasuklah endometriosis. Dengan pengambilan anti-oksidan, ia dapat menyekat aktiviti radikal bebas dalam tubuh badan kita. Pengambilan Vitamin juga merupakan salah satu ikhtiar atau rawatan alternatif.




Carotomax (Vitamin A), Vitamin C dan Vitamin E yang kaya dengan anti-oksidan amat berkesan menentang radikal bebas. 

Resveratrol yang terdapat di dalam Vivix juga mempunyai anti-oksidan yang tinggi di mana mampu merawat dari sel. 

GLA Complex pula sangat penting dalam rawatan membantu mengecutkan cyst. GLA (Gamma Linolenic Acid) merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang diperlukan untuk membentuk prostaglandin (hormon) yang mampu mengawal keradangan serta mengawal keseimbangan hormon dari membentuk cyst baru. 



Klik untuk order online





Saya benar-benar ingin membantu anda



Jangan berlengah lagi. Hubungilah saya untuk pilihan vitamin mengikut masalah anda dan konsultansi percuma



Klik untuk Whatsapp saya






Hubungi saya 

Call/SMS/Whatsapp : 012-684 1829













Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cara Merawat Bartholin Cyst Dengan Berkesan

Tiub Fallopio Tersumbat Dan Kaedah Merawat Tanpa Pembedahan