Punca Haid Tidak Teratur Dan Cara Mengatasinya

Kitaran haid untuk wanita yang normal adalah kira-kira setiap 25-28 hari. Ada juga yang mempunyai kitaran setiap 24-37 hari. Walaupun purata kitaran berbeza-beza dan ia bergantung kepada wanita itu, namun setiap wanita tetap akan didatangi haid sekali setiap bulan apabila mereka berada dalam kesihatan yang baik. Apabila seorang wanita mengalami haid yang tidak teratur (amenorea), ia adalah satu petunjuk kukuh bahawa ada sesuatu yang tidak kena. Kenali punca haid tidak teratur untuk kita tahu cara mengatasinya. 






Punca Atau Faktor Yang Menyebabkan Haid Tidak Teratur 


Terdapat banyak faktor yang mungkin menyebabkan haid yang tidak teratur. Jika anda mengalami beberapa faktor berikut, berkemungkinan bahawa anda mengalami gangguan dalam kitaran haid. Antara faktornya termasuk:

1. Pertambahan atau Penurunan Berat Badan Yang Ketara



Samada anda terlalu gemuk atau terlalu kurus, kedua-duanya boleh menjadi penyebab perubahan dalam kitaran haid anda.

2. Badan Terlalu Aktif

Secara keselurahan senaman amat baik untuk kesihatan, namun jika ia dilakukan secara keterlaluan, ia boleh menyebabkan gangguan terhadap kitaran haid. 


3. Amalan Yang Tidak Sihat

Merokok, penggunaan dadah, pengambilan alkohol secara berlebihan juga boleh menganggu kitaran haid. 


4. Ketidakseimbangan Hormon 

Hormon yang tidak seimbang pada hormon yang mengawal kitaran haid membuat kitaran haid terganggu.

5. Ubat-Ubatan 



Rawatan sakit kronik seperti kemoterapi, ubat kawalan kelahiran yang mempunyai kesan yang besar terhadap kitaran haid. Ia akan menyebabkan samada aliran ringan atau berat, lewat atau tidak hadir langsung.


6. Rahim Yang Bermasalah

Rahim yang mempunyai masalah seperti fibroid, cyst, PCOS dan endometriosis, boleh menyebabkan gangguan pada kitaran haid.


7. Tekanan Emosi

Tekanan emosi terhadap masalah peribadi juga mempengaruhi kitaran haid.

8. Anoreksia Dan Bulimia



Gangguan pemakanan seperti anoreksia atau bulimia, diet pemakanan yang tidak sihat dan kurang mendapat nutrien menjadi faktor perubahan dalam kitaran haid.

9. Masalah Pada Organ Pelviks 

Masalah seperti "Imperforate Hymen" iaitu tiada lubang bukaan faraj menyebabkan haid tidak keluar. 


Kesan Dari Masalah Gangguan Haid Yang Tidak Teratur

Masalah gangguan haid yang tidak teratur boleh memberikan kesan yang tidak elok pada badan, termasuklah kesan jangka panjang. 


1. Kemandulan

Rawatan yang lambat boleh memburukkan lagi keadaan, penyakit atau masalah dalaman rahim boleh berlaku seperti cyst, tiub follopio rosak dan seterusnya boleh mengakibatkan kemandulan.

2. Sukar Hamil 

Bila masalah haid tidak teratur tidak dirawat, ia boleh menganggu keharmonian hubungan suami isteri, susah untuk menentukan waktu subur isteri seterusnya menganggu kesuburan dan peluang untuk hamil menjadi sukar.

3. Anemia

Haid yang tidak teratur juga boleh menyebabkan haid yang berpanjangan. Ia menyebabkan kehilangan darah yang banyak, seterusnya menyebabkan badan lemah dan mudah pengsan. 


Terdapat banyak lagi kesan dari masalah gangguan kitaran haid ini. GLA merupakan suplemen terbaik untuk menyelesaikan masalah ini, walaupun ianya tidak serius, lebih baik bertindak segera sebelum ianya menjadi parah. Mencegah lebih baik dari mengubati. Kerana sakit itu 'Mahal'.


Tips Atau Cara Mengatasi Masalah Haid Yang Tidak Teratur

Segera berjumpa doktor untuk mengenalpasti punca masalah haid tidak teratur supaya tindakan susulan dapat dibuat secepat mungkin. Masalah seperti Fibroid, Impeforate Hymen, PCOS dan Arsherman's Syndrome memerlukan rawatan perubatan dari pakar.

Bagi mereka yang tidak begitu serius masalahnya, boleh la mencuba tips berikut.

  • Jaga pemakanan dan diet seimbang.
  • Kawal berat badan dan cuba dapatkan berat ideal.
  • Amalkan gaya hidup sihat.
  • Elakkan stress, sentiasa berfikiran positif. 
  • Pengambilan ubat-ubatan mengikut priskripsi yang disarankan.
  • Pengambilan suplemen yang berasaskan GLA (Gamma Linolenic Acid) yang mampu menstabilkan hormon.

GLA Complex Shaklee Boleh Membantu Mengatasi Masalah Haid Tidak Teratur




Bunga Borage adalah sumber utama GLA (Gamma Linoleik Acid) dalam GLA Complex Shaklee. Shaklee mengunakan ekstrak GLA dari Bunga Borage berbanding Bunga Evening Primrose kerana GLA dalam Bunga Borage adalah 2 kali ganda GLA dari Bunga Evening Primrose. Untuk penyerapan pula, GLA dari Bunga Borage 3 kali ganda lebih mudah diserap oleh badan, jadi hasilnya pasti 3 kali ganda lebih berkesan dari Bunga Evening Primrose. GLA Complex Shaklee digabung dengan minyak bunga matahari dan vitamin E supaya lebih berkesan. Maknanya GLA Complex Shaklee adalah 3 kali lebih bagus dari EPO (evening primrose oil) yang dijual dipasaran.


Manfaat Atau Khasiat Utama GLA Complex Shaklee 

GLA Complex yang kaya dengan Asid Lemak Omega 6 yang sangat diperlukan untuk mengatasi masalah haid tidak teratur. Antara fungsi utamanya ialah :

1. Mengawal Selia Hormon Estrogen dan Testosteron - GLA menghasilkan protaglandin yang mengawal selia hormon lelaki dan wanita. Ia juga membantu mengawal simptom PMS seperti abdominal cramp, mood swing dan payudara sakit atau berdenyut.

2. Melambatkan Penuaan - Memperbaiki masalah menopause seperti hot flashes, insomnia, ketidakhadaman dan tekanan. Pengambilan berterusan boleh melambatkan penuaan, membantu mengetatkan uterus serta baik untuk kulit.

Selain manfaat utama, terdapat banyak lagi manfaat GLA Complex ini, antaranya ;
  • Menentang pertumbuhan sel tumor dan kanser
  • Menghalang komplikasi diabetes
  • Mengelak pertambahan berat badan
  • Menghalang tekanan darah tinggi
  • Memperbaiki struktur rambut
  • Memperbaiki inflamasi kulit







Klik sini untuk order online






Klik sini untuk Whatsapp saya






Saya benar-benar ingin membantu anda, sila hubungi saya untuk pembelian dan juga konsultasi percuma.
Call/SMS/Whatsapp : 012-684 1829






Comments

  1. gla complex shaklee memang terbaik :D

    http://www.syahirahvaliant.com/

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cara Merawat Bartholin Cyst Dengan Berkesan

Tiub Fallopio Tersumbat Dan Kaedah Merawat Tanpa Pembedahan