Tanda Ketidakseimbangan Hormon Dan Cara Merawatnya

Apabila kita memperkatakan tentang masalah ketidakseimbangan "hormon"pada wanita, kita pasti akan terfikir tentang kesan menopouse. Yang lebih menyedihkan, kesan kepada perubahan hormon terhadap seseorang adalah dari lahir hingga ke mati. Bagi sesetengah wanita, perubahan yang paling ketara adalah semasa lingkungan umur 40-an dan 50-an, namun ada juga yang berlaku seawal pertengahan 20-an. 


Perubahan ini banyak berkait dengan bukan sahaja gaya hidup dan diet, tetapi juga pencemaran, toksin dan xenoestrogens (bahan kimia sintetik yang bertindak sebagai estrogen dalam badan kita). Dengan mengenali tanda ketidakseimbangan hormon dapat membantu kita mengatasinya.




Tanda atau Gejala Ketidakseimbangan Hormon


1. Kenaikan berat badan


Kenaikan berat badan bukan hanya disebabkan oleh diet pemakanan, tetapi masalah ketidakseimbangan hormon juga menyumbang kepada masalah ini. Hormon stress (cortisol) berlebihan yang dirembeskan oleh kelenjar adrenal menjadi terganggu akan menyebabkan kenaikan berat badan dan juga menyumbang penompokkan lemak pada organ dalaman. Ia juga mempengaruhi kadar gula dalam darah yang boleh menyebabkan keadaan sentiasa lapar, dan menyebabkan kita akan makan sekerap mungkin.

2. Libido Rendah



Salah satu gejala yang paling ketara dari ketidakseimbangan hormon adalah libido rendah, iaitu kegairahan seks mula menurun akibat tidur terganggu. 

3. Keletihan 


Keletihan adalah sebahagian dari tanda ketidakseimbangan hormon. Mereka yang mengalami masalah ini akan sering keletihan atau kelesuan walaupun baru bangun dari tidur. Akibat kenaikan hormon cortisol yang menyebabkan stress, seterusnya menyebabkan keletihan terlampau.

 4. Bad Mood



Perasaan 'bad mood' seperti cemas, mudah marah dan kemurungan merupakan tanda ketidakseimbangan hormon. Penyebab di sebalik perasan ini sebenarnya adalah gangguan dari fungsi kelenjar tiroid yang dinamakan "Hypothyriodism" yang sangat mempengaruhi 'mood'. 

5. Insomnia


Insomnia menyebabkan tekanan fizikal dan seterusnya meningkatkan kadar cortisol, yang secara langsung menyebabkan banyak ketidakseimbangan hormon. 

6. Berpeluh pada waktu malam


Kebanyakkan wanita, berpeluh pada waktu malam dan merasa sering panas merupakan tanda utama bahawa ada sesuatu yang tidak kena. Untuk mengelakkannya perlu membuat perhatian kepada pemakanan, perasaan dan emosi yang mendatang. Kebanyakkan kita, emosi boleh mencetus kepada peningkatan suhu dalaman.

Selain itu, banyak lagi tanda-tanda ketidakseimbangan hormon pada wanita antaranya:-

  • Keguguran rambut
  • Kitaran haid yang tidak teratur
  • Kekeringan faraj
  • Endometriosis
  • Osteoporosis
  • Sakit kepala dan pening
  • Jangkitan pada saluran kencing
  • Tumor pada payudara

Ketidakseimbangan hormon seterusnya menyebabkan kitaran haid tidak teratur dan menjurus kepada penyakit Sindrom Ovari Polisistik (PCOS), iaitu punca yang menyebabkan seseorang wanita itu tidak subur. 



GLA Complex Shaklee Untuk Keseimbangan Hormon 




Bunga Borage adalah sumber utama GLA (Gamma Linoleik Acid) dalam GLA Complex Shaklee. Shaklee mengunakan ekstrak GLA dari Bunga Borage berbanding Bunga Evening Primrose kerana GLA dalam Bunga Borage adalah 2 kali ganda GLA dari Bunga Evening Primrose. Untuk penyerapan pula, GLA dari Bunga Borage 3 kali ganda lebih mudah diserap oleh badan, jadi hasilnya pasti 3 kali ganda lebih berkesan dari Bunga Evening Primrose.


Maknanya GLA Complex Shaklee adalah 3 kali lebih bagus dari EPO (evening primrose oil) yang dijual dipasaran.

Bagi yang ada masalah period tak stabil, sindrom pra-haid (PMS), ketidakseimbangan hormon, ketidaksuburan dan yang seumpama dengannya, sangat disyorkan pengambilan GLA Complex dari Shaklee.





Testimoni



Mari kita lihat testimoni dari mereka yang telah berjaya mangawal hormon dengan pengambilan GLA Complex dari Shaklee



Testimoni 1


Testimoni 2






Testimoni 3






Testimoni 4




Testimoni 5




Saya benar-benar ingin membantu anda



Jangan berlengah lagi. Hubungilah saya untuk pilihan vitamin mengikut masalah anda dan konsultansi percuma



Klik untuk Order Online





Klik untuk Whatsapp









Disclaimer : Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Produk-produk ini adalah makan tambahan yang membantu melengkapkan nutrisi yang diperlukan oleh badan juga membantu sistem badan berfungsi dengan lebih baik. Baca lebih lanjut....



Comments

Popular posts from this blog

Cara Merawat Bartholin Cyst Dengan Berkesan

Tiub Fallopio Tersumbat Dan Kaedah Merawat Tanpa Pembedahan