Tips Hilangkan Kulit Kusam Secara Semulajadi

Bertuah bagi mereka yang memiliki kulit cerah sempurna berseri seri dan ia adalah impian setiap wanita. Tetapi apabila usia semakin meningkat, kulit kita yang dahulu muda dan segar mula kelihatan kusam. Tapi tahukah anda bahawa kulit kusam terjadi kesan dari gaya hidup dan diet anda. Jom ikuti tips untuk menghilangkan kulit kusam secara semulajadi.







Bahan-Bahan Semulajadi Yang Boleh Digunakan Untuk Menghilangkan Kulit Kusam


1. Bersihkan Kulit Dengan Lemon




Lemon secara semulajadi kaya dengan vitamin C, antioksidan yang mampu menghalang penuaan. Lemon juga mempunyai sifat-sifat semulajadi memutihkan kulit dan agak popular digunakan oleh mereka yang mempunyai kulit kusam. Mulakan hari anda dengan segelas jus lemon untuk mengusir toksin dari badan. Mencuci muka dengan jus lemon bagus untuk antiseptik dan anti-radang. Setelah jusnya diperah, kulitnya boleh disapu pada leher dan muka untuk menghilangkan bintik-bintik hitam juga.



2. Gunakan Gula Untuk Pengelupasan Kulit





Pengambilan gula berlebihan boleh menyebabkan kegemukan, tapi tahukan anda ia baik untuk menghilangkan kulit kusam ?. Caranya cuma campurkan 1 sudu besar gula perang dan gula putih bersama sedikit air untuk dijadikan scrub. Sapukan pada muka dan urut dengan gerakan membulat untuk pengelupasan sel-sel kulit mati. Basuh dengan air suam untuk mendapatkan kulit yang sihat dan lembut.


3. Makan Coklat Dan Jadikan Ia Masker




Pengambilan coklat tidak menyebabkan jerawat. Coklat dihasilkan dari koko mempunyai antioksidan yang tinggi dan semulajadi dalam penyembuhan kulit. Hidangan coklat panas mampu merehatkan badan dan menenangkan minda. 

Coklat boleh digunakan untuk mengurangi kulit kusam. Caranya, campurkan ½ sudu serbuk koko, ½ sudu besar madu, 1 sudu kecil oat bersama 2 sudu kecil susu. Urut perlahan-lahan pada muka anda dan basuh dengan air sejuk selepas topeng kering sepenuhnya. Antioksidan dalam koko dapat membersihkan kulit dan menyegarkannya.



4. Gunakan Kacang Badam




Padat dengan pelembab dan ia sangat berkhasiat. Penggunaan minyak badam boleh meningkatkan kualiti kulit anda sambil mengekalkan kilauan semula jadi. Buang kulit badam dan kisarkan dengan susu untuk jadikan ia sebagai scrub muka. Sapukan pada muka dan leher anda setiap pagi. Biarkan hingga kering dan basuh dengan air sejuk. Makan segenggam badam setiap hari juga boleh merawat kulit anda dari dalam.



5. Walnut Untuk Pengelupasan Kulit Mati



Kunyah kacang walnut setiap hari boleh menjadikan kulit anda berseri dan bercahaya. Kacang walnut yang kaya dengan asid lemak mampu mengekalkan kelembapan kulit. Zat besi dan zink dalam kacang ini mengekalkan kolagen di samping asid lemak omega-3 membantu untuk keanjalan kulit. Caranya mudah sahaja, kunyah 6 biji walnut bersama-sama dengan sarapan setiap hari. Selain dari itu anda juga boleh menggunakan campuran serbuk kulit kacang walnut, isi betik dan jus lemon pada muka anda sebagai scrub untuk menghapuskan sel-sel mati.


6. Minuman Aloevera Untuk Cerah Berseri




Minum secawan jus aloevera tanpa gula, setiap pagi semasa perut kosong untuk menyegarkan kulit. Aloevera kaya dengan antioksidan, antiseptik, anti-bakteria, anti-radang dan anti-penuaan. Amat berkesan untuk menyelesaikan masalah kulit kusam. Jika anda mempunyai kulit yang kusam dan berminyak, buat masker dari campuran aleovera bersama madu. Caranya, ambil sepotong daun aleovera, buangkan kulit dan rendamkan di dalam air selama 10 minit. Kisarkan menjadi pes, campurkan dengan 2 sudu kecil madu. Sapukan pada muka, dan bilas selepas ia kering. Lakukan seminggu sekali untuk dapatkan kulit bebas kusam dan bebas minyak.



7. Cerahkan Kulit Dengan Buah Aprikot





Aprikot boleh melakukan keajaiban untuk kulit kusam. Selain boleh mencerahkan, vitamin A yang kaya pada aprikot boleh menjadikan kulit lembut. Aprikot juga boleh digunakan sebagai agen pengelupasan untuk menghapuskan liang pori tersumbat. Lecekkan isi buah aprikot dan rendam semalaman dalam air, jadikan pek muka dengan dicampur beberapa titik minyak zaitun. Sapukan pada muka dengan mengarah ke atas dan biarkan kering selama kira-kira 15 hingga 20 minit, selepas itu cuci dengan air suam.



8. Kulit Kembali Berseri Dengan Strawberi




Kaya dengan serat dan rendah gula, strawberi sedap di jadikan kudapan. Kaya dengan vitamin C, antioksidan yang penting untuk menjaga kedutan, garis-garis halus dan darks tempat di teluk sambil mengekalkan keanjalan dan kelembutan kulit. Alpha hidroksil hadir asid dalam ini beri lazat boleh membantu membuang sel-sel kulit mati dan memberi laluan untuk sel-sel baru. Mash strawberi segar dan campuran beberapa titik madu kepadanya. Sapukan pada muka dan bilas dengan air sejuk selepas 20 minit. Anda juga boleh menggunakan air mawar dengan strawberi lecek untuk kulit berseri.





Gaya Hidup Yang Sihat Dapat Membantu Mengatasi Kulit Kusam


Beberapa contoh gaya hidup yang sihat boleh dijadikan panduan untuk mendapatkan kulit yang sihat antaranya ialah :

1. Pengambilan Air Yang Secukupnya Untuk Badan

Orang dewasa perlu mengambil sekurang-kurangnya lapan gelas air setiap hari untuk memberikan kelembapan yang cukup kepada setiap organ badan termasuklah kulit. Pelbagai minuman lain yang penuh khasiat juga boleh diambil seperti teh hijau, jus buah-buahan segar, jus hijau, jus sayur-sayuran untuk penjagaan kulit yang ideal. Cuba elakkan dari mengambil kopi atau teh berlebihan kerana ia boleh menjadikan kulit terhidrat.

2. Makan Makanan Yang Sihat

Diet yang betul akan memberikan anda kulit yang cerah berseri. Elakkan dari mengambil makanan yang kurang berkhasiat, sebaliknya makan buah-buahan segar yang kaya dengan serat ,antioksidan, termasuk vitamin C dan vitamin A. Dengan pengambilan makanan seperti ini dapat membantu menghapuskan toksin, radikal bebas, dan sel-sel kulit dan tisu yang rosak dapat diperbaiki.

3. Tidur Yang Cukup

Tidur yang cukup juga dapat membantu anda mendapatkan kulit yang sihat berseri. Secara purata, orang dewasa memerlukan 8 jam tidur setiap hari dimana sel-sel kulit memerlukan masa untuk berehat. Apabila anda tidur, kulit yang rosak akan bekerjauntuk mewujudkan sel-sel baru dan sihat.

4. Bersenam

Bersenam boleh menjadikan kulit anda kelihatan berseri, ini kerana ia boleh meningkatkan peredaran darah. Bila badan cergas ia membolehkan penyerapan nutrien dan proses perkumuhan dapat dilakukan dengan baik.  Badan yang bebas daripada toksin juga akan berseri dengan sendirinya.

5. Pengambilan Asid Lemak Omega

Sumber semulajadi asid lemak omega adalah seperti salmon, walnut, kelapa, kekacang dan aprikot. Asid lemak mempunyai peranan penting untuk kesihatan jantung dan otak, dan boleh memberikan kita kulit dan rambut yang sihat. Mempunyai sifat anti-radang untuk menjaga kelembapan kulit agar ia lembut dan sihat.



Nak Lebih Mudah Ambil Saja Vitamin Shaklee !!!


Selain dari beberapa tips dan contoh gaya hidup yang sihat, pengambilan vitaman sangat disyorkan untuk mengatasi kulit yang kusam. Akibat tidak cukup vitamin dalam badan ia mengurangkan kekuatan kulit untuk bertahan terhadap penuaan, dan akan kelihatan tua sebelum usia. Lebih parah lagi kulit yang selalu terdedah di bawah sinaran matahari dan persekitaran buruk boleh mengakibatkan kulit rosak.

Vitamin Shaklee yang terbukti keberkesanannya merawat kulit kusam ialah :


1. Vitamin B-Complex




Kajian menunjukkan kekurangan B-Complex boleh menyebabkan kulit bermasalah, kusam dan tidak bermaya. B-complex yang lengkap dengan kesemua 8 vitamin B (B1, B2, B3, B6, Biotin, Asid Pantotenik, Asid Folik dan B12). Antara fungsinya, Vitamin B5 dapat mengurangkan masalah jerawat dan mempertingkatkan pengaliran darah, sekaligus menjadikan kulit lebih sihat, segar dan berseri. B12 membantu mengatur pengeluaran dan lokasi pigmen kulit, berfungsi bagi mengelakkan hiperpigmentasi iaitu kulit gelap dibeberapa kawasan tertentu tubuh. B3 dan B5 membantu mengekalkan kelembapan kulit, melambatkan penuaan dan mengatasi jerawat. 


2. Sustained Release Vita-C Plus




Pengambilan vitamin C setiap hari membantu kulit untuk cerah berseri, melambatkan penuaan dan melindungi kulit rosak akibat sinar matahari. Ia merangsang pembentukan kolegan yang dapat menjadikan kulit kuat dan firmness dengan menghalang kulit menjadi lembik. Mengandungi antioksidan yang menghalang kerosakan kulit oleh radikal-radikal bebas. Ia juga menyekat pembentukan pigmentasi yang membentuk jeragat.


3. Vitamin E 




Anti-oksidan yang kuat mampu mengurangkan kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas. Melambatkan proses penuaan, sekaligus melambatkan kedutan dan garis halus. Melambatkan pembentukan melanin iaitu pigmen kulit yang menyebabkan jeragat.


4. GLA Complex




Membantu mengekalkan kestabilan bendalir semulajadi dan mencegah kehilangannya dari badan. GLA juga berperanan memastikan kulit sentiasa lembap dan berfungsi memperbaiki sempadan bendalir kulit. Memandangkan ia juga berperanan mengawal dan mengatur semula hormon tubuh, GLA Complex mampu merencat hormon pada kulit yang boleh menyebabkan jerawat. Kemunculan jerawat semasa haid adalah antara tanda ketidakstabilan hormon.


5. ESP (Energizing Soy Protein)




ESP mengandungi 9 asid amino penting yang diperlukan oleh tubuh. Asid amino ini adalah komponen protein yang membantu badan membina sel-sel baru. Bagi orang yang mempunyai parut jerawat, pembinaan semula sel-sel baru adalah sangat penting untuk menggantikan sel-sel kulit yang telah mati. Tanpa asid amino ini, sel-sel baru tidak dapat dibentuk.


6. Shaklee Collagen Powder




Collagen Powder dari Shaklee mampu mengembalikan keanjalan kulit dengan meningkatkan ketegangan kulit. Ia juga anti-penuaan dengan mengurangi kedutan dan garis-garis halus. Menghidratkan iaitu menjadikan kulit lebih lembap, mengurangkan rasa kering dan mengelupas pada wajah. Mencerahkan dengan mengurangkan kesan parut, pigmentasi, jeragat dan meratakan tona kulit. 



7. Vivix





Menurut kajian dari Dr. Bowe, seorang pakar kulit dari New York, mereka yang mempunyai masalah kulit adalah mereka yang mempunyai tahap antioksidan yang rendah. Vivix yang kaya dengan resveratrol dan polifenol mempunyai antioksidan yang tinggi akan menghalang kerosakan kulit. Pengamalnya akan kelihatan 25 tahun lebih muda dari usia sebenar. Vivix boleh memutihkan dan mengurangi pigmentasi, melambatkan penuaan dan menjadikan kulit lebih tegang dan gebu.











Boleh hubungi saya sekarang jika mahu suplemen Shaklee membantu anda :-

  • Menyelesaikan masalah kulit anda yang telah sekian lama tercari-cari produk yang selamat dan berkesan
  • Jimatkan poket anda dari membeli produk yang mungkin berbahaya
  • Tampil lebih yakin dengan kulit yang cerah berseri walaupun tanpa mekap



Klik untuk order Online




Klik untuk whatsapp saya




Call/SMS/Whatsapp : 012-684 1829








Disclaimer : Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Produk-produk ini adalah makan tambahan yang membantu melengkapkan nutrisi yang diperlukan oleh badan juga membantu sistem badan berfungsi dengan lebih baik. Baca lebih lanjut....



Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cara Merawat Bartholin Cyst Dengan Berkesan

Tiub Fallopio Tersumbat Dan Kaedah Merawat Tanpa Pembedahan