Rawat Tonsil Dengan Cara Semulajadi Dan Berkesan

Anda biasa tak mengalami tekak perit atau sakit tekak. Jika kerap, anda mungkin mengalami tonsil dan dikatakan juga jika anda kerap mengalami masalah ini, ia menunjukkan bahawa badan anda mudah dijangkiti dan mempunyai sistem imun yang rendah. Pengambilan suplemen yang semulajadi boleh diamalkan untuk mengelakkan masalah ini dan merawatnya dengan berkesan.




Lazimnya, jika mengalami sakit tekak ini disebabkan oleh tonsil yang membengkak adalah akibat dari jangkitan kuman. Sakit ini sering terjadi dikalangan kita orang dewasa mahupun kanak-kanak.

Setiap manusia mempunyai dua kelenjar yang dinamakan tonsil dan ia terletak di bahagian kiri dan kanan rongga mulut. Tonsil sebenarnya berfungsi untuk menapis virus dan bakteria daripada masuk ke saluran pernafasan kita. Sekali gus menjadikannya salah satu daripada sistem pertahanan badan. Namun, kadangkala tonsil gagal melaksanakan fungsinya apabila tidak lagi mampu untuk menahan serangan virus dan bakteria. Akibatnya, tonsil mengalami radang atau inflamasi dan membengkak. Keadaan ini dipanggil sebagai tonsilitis. 

Antara penyebab tonsil adalah jangkitan kuman ataupun jangkitan bakteria di dalam tekak. Jangkitan bakteria seperti streptococcus boleh menyebabkan tonsil bengkak dan bernanah. Selain itu jangkitan virus seperti Epstein Barr Virus, Adenovirus atau Measles boleh juga menyebabkan pembengkakan tonsil berlaku.

Antara gejala tonsil yang kerap dialami adalah;

1. Sakit tekak yang kadang-kadang teruk
2. Tidak boleh menelan atau sakit bila menelan
3. Demam yang kadang-kadang sangat tinggi
4. Sakit kepala dan sakit-sakit badan
5. Suara garau atau hilang suara
6. Kadang-kadang ada bengkak pada leher
7. Mulut berbau busuk
8. Berdengkur waktu tidur

Rawatan Secara Alami Untuk Masalah Tonsil


1. Madu

Selain kandungan gula semulajadinya, madu juga mempunyai pelbagai khasiat terapeutik seperti komponen antibakteria dan antiradang. Bahan-bahan aktif ini mampu melegakan kesakitan serta mengurangkan rasa bangkak. Ia juga membekalkan nutrisi lain seperti antioksida, zat besi dan mineral. Cara penyediaannya sangat mudah, hanya campurkan 4 sudu teh madu, satu suku sudu garam dan perahan sebiji limau kasturi. Kacaukan dan minum 2 ke 3 kali sehari untuk kesan lebih cepat.


2. Kunyit

Selain menjadi penyeri masakan, kunyit juga sering menjadi pilihan bagi rawatan alternatif dari rumah kerana kesan baiknya pada kesihatan seseorang termasuk rawatan tonsil yang bengkak. Minum susu panas dengan campuran sesudu kunyit serbuk untuk meredakan sakit tekak. Amalkan 2 kali sehari untuk kelegaan segera. Kandungan penyembuh yang ada pada kunyit mampu melawan pembiakan bakteria dan virus yang menyumbang kepada jangkitan. Bengkak juga menjadi cepat surut dengan pengambilan kunyit kerana ia membantu menguatkan sistem imun tubuh.



3. Kumur Air Garam

Kebanyakkan doktor menyarankan penggunaan kumuran air garam bagi meningkatkan kesihatan oral secara menyeluruh termasuklah tekak. Hal ini disebabkan oleh kebaikan garam yang didapati berkesan untuk mengurangkan perit di tonsil akibat kepedihan dan bengkak lebih-lebih lagi ketika ingin makan dan minum. Caranya ialah dengan mencampurkan sesudu garam dalam secawan air suam. Kumur tiga kali sehari bagi kesan yang optimum.






Rawat Tonsil Dengan Vitamin Shaklee 


Sistem imun kita bertanggungjawab untuk memastikan seluruh badan kita sihat dan bebas daripada jangkitan dan penyakit. Namun apabila badan kerap mengalami jangkitan seperti tonsil ini, ia menandakan sistem imun badan mempunyai masalah. Pengambilan vitamin yang bersesuaian amat perlu bagi mengelak serta membantu merawat masalah tonsil. Beberapa vitamin yang dicadangkan untuk merawat tonsil adalah Nutriferon, Sustained Released Vita C Plus, OmegaGuard dan Garlic Plus.

Jom kita lihat fungsi setiap vitamin ini.

Nutriferon


Nutriferon ialah produk shaklee yang berfungsi menguat sistem imun badan dengan menggalakkan penghasilan interferon semulajadi dalam badan bagi melindungi tubuh dari sebarang penyakit. Ia dihasilkan daripada ekstrak 4 tumbuhan iaitu biji labu, bunga sunflower, honeysuckle jepun dan biji plantagi yang mempunyai daya kebolehan mendorong pengeluaran semulajadi interferon tubuh.

Apa pula fungsi Interferon..? 

Interferon mampu merangsang dan meningkatkan secara keseluruhan sistem imun tubuh. Ia juga berfungsi melindungi dari influenza. Ia berkesan melindungi daripada virus, termasuk selsema, flu, alergi dan influenza. Interferon juga membantu meringankan kemudaratan yang disebabkan keresahan, stress, kelesuan dan gaya hidup sibuk. 


Sustained Released Vita-C Plus


Bertindak sebagai barisan pertahanan sel tubuh untuk memerangi radikal bebas yang menyerang sel-sel dalam badan. Vitamin C merupakan barisan hadapan dalam menyerang radikal bebas. Radikal bebas yang dimaksudkan adalah seperti asap rokok, asap kenderaan, pewangi dan lain-lain.

Pengambilan Vitamin C perlu dipertingkatkan sekiranya anda sering mengalami demam dan selsema
Selain berperanan sebagai antioksidan, ia turut membantu mengekalkan kesihatan tubuh dengan menjadi agen anti-mutan, anti-karsinogen, dan anti-penuaan.

OmegaGuard


OmegaGuard dihasilkan dari minyak ikan terbaik dunia juga merupakan sumber Omega-3 terbaik. Hanya sebiji sehari sudah mampu membantu memperbaiki alahan kulit seperti ekzema, alergi, memperbaiki tisu paru paru dan ia sangat sesuai utk pesakit lelah, bronkitis, peparu berair, batuk batuk teruk dan anti-bengkak serta anti-radang.

Garlic Complex


Garlic bertindak sebagai antibiotik semulajadi yang sangat bagus. Ia mampu menghalang jangkitan bintik-bintik putih ataupun kuman.

Testimoni






Jangan berlengah lagi untuk merawat masalah tonsil anda, sebelum ia melarat lebih teruk dan memerlukan pembedahan. Hubungi saya segera kerana saya benar-benar ingin membantu anda. 



Disclaimer : Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Produk-produk ini adalah makan tambahan yang membantu melengkapkan nutrisi yang diperlukan oleh badan juga membantu sistem badan berfungsi dengan lebih baik. Baca lebih lanjut....





Comments

Popular posts from this blog

Cara Merawat Bartholin Cyst Dengan Berkesan

Tiub Fallopio Tersumbat Dan Kaedah Merawat Tanpa Pembedahan